La gent no és tonta.

“Jo no soc tonto” clamava un anunci d’una gran superfície dedicada a la venta de productes electrònics i electrodomèstics, insinuant que els llestos eren capaços de donar-se compte que el preu i la qualitat que allí trobarien era sobradament millor que els de la competència.

I certament, la gent no és tonta. A ningú se li escapa que cada dia rebem menys diners per la nostra feina, mentre que els productes i serveis que consumim a diari pugen de preu, o en el millor dels casos es mantenen (que és una altra manera de dir que segueixen pujant i amputant el nostre poder adquisitiu). I en el cas de la producció agrícola, aquesta dinàmica d’empobriment es pot observar amb una nítidesa que sacseja.

Avui llegeixo al Diari de Girona que “els agricultors de les comarques gironines guanyen ara la meitat del que cobraven fa vint anys pels productes”. És a dir, en 20 anys el productor gironí ha hagut d’augmentar el doble la seva facturació per guanyar el mateix. Tot i que aquesta dada dona molt que pensar i analitzar sobre les pràctiques de les empreses intermediàries del sector agroalimentari i les polítiques de subvenció que han distorsionat aquesta situació,  l’objectiu d’aquest post no és altre que destacar el fenomen que aquesta dada amaga: el ressorgiment de la venda directa. De les cooperatives de consum, dels productors que també esdevenen distribuidors.

La gent no és tonta. El consumidor ja es defensa dels abusos d’uns vers els altres. Pren consciència que el preu baix del supermercat carrega el descompte al pagès i enriqueix a uns pocs que fugen de tot hàbit de solidaritat i redistribució. El consumidor ja no vol ser partícep d’aquesta devaluació general de la seva força de treball i la dels seus veïns i s’organitza. S’informa, cerca i assumeix la responsabilitat d’escollir. Ja no es tracta només de comprar, de consumir. Ho ha entès i actua en conseqüència: ja no compra, inverteix.  

Inverteix en emprendiments productius pròxims i coneguts. Sap que aquell euro de més va a mans del veí, i que aquest, servirà per mantenir una família i el seu entorn, i no per engrossir les carteres dels inversors de despatxos inaccessibles.

Per molt que les campanyes publicitàries i els anars i venirs de la moda s’esforcin en mantenir-nos en un estat de mareig permanent. La gent és intel·ligent i s’espavila.

Segurament els seus estudis de mercat seguiran  promoguent que ens tractin com ovelletes d’un ramat que va de marca en marca sense la capacitat de prendre un camí diferent.

Segurament, d’aquesta infravaloració del nostre intel·lecte no deixaran de proliferar amb més força que mai les alternatives que garanteixen un manera de fer, produir i consumir que no vulnerin la necessitat de desenvolupar-se en aquesta vida de manera digna i respectuosa.

L’Optimista

Anuncis

One thought on “La gent no és tonta.

  1. L’altre dia topavem amb una dada culpidora: “En els últims 10 anys, a Catalunya, la meitat dels pagesos han plegat”.

    És clar que com molt bé dius, sembla que floreixen les petites explotacions que lluny de veure’s extorsionades per la pressió de les grans distribuïdores (supermercats, principalment), troben en la venda directa una sostenibilitat que lamentablement els queda molt lluny als que han hagut d’invertir tot el que tenien -i el que no tenien també- per doblar la producció per no arribar a guanyar el mateix… Una sostenibilitat, recordem-ho també, que va més enllà del pla estrictament econòmic i que es trobaria, per exemple, darrera la trista realitat que és avui la contaminació dels aqüífers que manté un bon grapat de municipis sense poder beure tan sols l’aigua de l’aixeta…

    [Ja posats, aprofito per fer saber que des de l’Ateneu Naturalista de Girona, mirarem de llançar en breu una web que procurarà justament recollir les possiblitats que (ja) existeixen, ben a propet de casa nostra per a la venda directa, entre d’altres. ;)]

    Ni som tontos, ni menys encara imbècils, així que seguirem, pam a pam, fanecada a fanecada, recuperant la terra i els circuits de distribució dels seus productes!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s