Bipolaritat Corporativa (aka. Responsabilitat Social Corporativa)

A través d’un blog arribo a l’anunci de Coca-Cola que us enganxo seguidament. Aquest s’engloba dins una campanya d’aquesta marca vers el sobrepès i el sedentarisme.  

Des de fa uns anys hi ha un concepte que s’ha anat esparcint en el si de les empreses, especialment (multi – trans)nacionals, fruit de les continuades crítiques i acusacions de conducta immoral. Aquest ha estat la denominada Responsabilitat Social Corporativa (RSC) que es fonamenta en la idea que les empreses entendrien que han de dedicar part dels seus beneficis a fins sense ànim de lucre i que generin un benefici social, que entendrien el deure de compartir part dels seus ingressos.

El dubte que em sorgeix d’entrada és: pot una empresa que es dedica a produir certes “externalitats negatives” i la direcció de la qual depèn d’unes persones que només busquen el màxim benefici econòmic, dur a terme activitats que es dirigeixin a resoldre-les o evitar-les? No és una contradicció excessiva? De debò pot una empresa energètica que es dedica a explotar recursos que generen multitud de problemes ambientals dur a terme activitats que serveixin per pal·liar la crisis mediambiental? Pot una empresa que busca convertir en producte de consum diari una beguda farcida d’ingredients nocius per la salut dur a terme campanyes creïbles de sensibilització?

descarga

En un interessant documental que ja comença a tenir un bon grapat d’anys [The Corporation] s’intenta vincular de manera bastant efectiva el model de conducta de les empreses transnacionals amb el model de conducta d’un psicòpata. Entre d’altres coses, mostrant aquesta doble personalitat, aquesta bipolaritat que per un costat els permet mostrar una cara amable i sensible, i per l’altra un total menyspreu cap a les persones i l’entorn per tal d’assolir els màxim beneficis.

Sincerament, m’encanta la creativitat publicitària i la voluntat de prendre un rol actiu des de la iniciativa privada per tal de satisfer les necessitats socials. Ara bé, preferiria que Coca-Cola es dediqués a vendre sucs naturals sense sucres afegits ni ingredients innombrables i que Zara es dediqués a obrir tallers on es respectessin els drets laborals.  

l’Optimista

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s