La Opinió de Qui?

De tant en tant val la pena deixar-se caure per l’Observatori Crític del Mitjans Media.cat, doncs sovint hi trobem articles, informes i propostes interessants que van més enllà del relat de certes qüestions informatives. Dedicant atenció a analitzar com es transmeten les dades i plantejar què hi pot haver al darrera.

Avui volem aprofitar per presentar-vos l’Informe Qui són els que ens marquen l’opinió? Publicat el Març del 2013 per la Laia Altarriba i Piguillem. D’entrada us recomanaria que hi dediqueu uns minuts i xafardegeu algunes de les dades que hi apareixen, però si us fa una mica de mandra, aquí us deixo un petit resum de les dades que m’han semblat destacables:

  • L’opinòleg amb més presència és José Antich, seguit en el podi per Pilar Rahola i Josep Maria Espinàs.

Top10Opinió

  • “De manera esquemàtica, podem dir que aquests opinadors que influeixen en la manera de pensar de la població són majoritàriament homes, amb formació universitària, amb una feina estable i amb ingressos força superiors a la mitjana de treballadors.
  • El 72% dels 50 opinadors més influents són periodistes i/o escriptors. No n’hi ha cap que treballi al sector de la indústria, de la restauració, del comerç, del turisme o a l’agricultura. No n’hi ha cap que tingui formació científica.”

  • “Només el 20% són dones, només hi ha una dona en el Top10.”

Opinió dones

  • El 60% van néixer a la província de Barcelona (la immensa majoria en ciutats).”
  • Tres quartes parts tenen entre 40 i 60 anys.”
  • Top10: Estan majoritàriament d’acord (el 90%) amb les polítiques econòmiques de retallades i austeritat i consideren que no hi ha cap alternativa possible per evitar-les.”

 

  • Hi ha dos grans grups de mitjans de comunicació que acaparen la presència d’aquests opinadors:
    •  Grup Godó: 14 opinadors dels 20 amb més punts participen a algun mitjà del grup (70%)
    •  CCMA: 11 opinadors dels 20 amb més punts participen a algun mitjà del grup (55%)

OpinióopinionsTOP10

Aquestes només són algunes de les moltes observacions que ens poden ajudar a entendre millor quin és l’estat general de la opinió pública i les dificultat que a vegades ens sorgeixen a l’hora de promoure idees noves o propostes diverses. Per motius de salut democràtica i social caldria tenir ben presents aquestes dades i mirar de proposar alternatives a la concentració de les fonts d’informació a mans d’una minoria per molt pública que sigui (en el cas de la CCMA).

La Llibertat d’opinió sense opcions diverses ni amb una perspectiva d’afavorir la redistribució de l’espai comunicatiu no és més que una mera il·lusió.

l’Optimista

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s