Sense un embolcall bonic

Com a persona subocupada -almenys en termes de feina remunerada-, cada cert temps dedico una estona passejar-me per les diferents opcions que el mercat laboral ens presenta a través de les diverses agències de col·locació públiques i privades (les quals cada cop costa més de distingir).

Repassant les diverses ofertes que per una o altra raó em criden l’atenció xoco una i altra vegada amb la realitat d’un comerç – el de la mà d’obra- que no dista del qualsevol altra mercaderia que es trobi en una botiga o superfície comercial. Resulta punyent adonar-se que dues són les lògiques que imperen a l’hora d’assolir el repte de col·locar la força de treball en aquesta escena: coneixement previ i etiquetatge/packaging.

descarga

Primerament, com solem fer en moltes de les nostres accions de consum, si ens n’han parlat bé o tenim algun fet que relacioni un producte o persona amb allò o aquell qui estem a punt de consumir/contractar, utilitzem aquestes preferències. En d’altres espais d’intercanvi són les marques, gent famosa o procedència els qui condicionen aquesta el·lecció.  En el món laboral, pesa la teva xarxa de relacions i coneguts. I sovint més que qualsevol altra element relacionat amb les tasques a desenvolupar en un suposat lloc de treball.

En segona instància l’embolcall, l’etiqueta, la títolitis. Poques vegades trobem ofertes de feina en les que ens demanin per les nostres habilitats específiques, motivacions i/o experiències vitals que ens puguin aportar aquells coneixement útils per la feina a desenvolupar.  En la gran majoria dels casos dues dades imperen: títol i anys d’experiència.

I finalment la qüestió es manifesta: com pot trobar feina aquell qui no té la xarxa de relacions (familiars, socials, etc) adequada o un etiquetatge que no correspon als filtres i les mirades dels qui cerquen mà d’obra?

Mentre el mercat laboral sigui un espai en el qual cadascú actuï  de manera atomitzada i en clau competitiva difícilment es podrà fonamentar una societat que aspiri a que la totalitat d’aquesta aporti en algun sentit i en rebi el seu reconeixement. Doncs en aquest marc de lluita per recursos i opcions de futur l’autodefensa (coneixement previ-fidelitat-corrupció) i la seguretat (etiquetatge – títol – rigidesa en la demanda) primen i no donen lloc a cercar en els seus membres les possibilitats i capacitats que el conjunt de la ciutadania necessita.

Mentre perduri el mite de la meritocràcia i la validesa de la competència i del lliure mercat com a eina de regulació no hi haurà gaire més opcions que preocupar-se per relacions interessades i embolcalls de colors. 

Advertisements

One thought on “Sense un embolcall bonic

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s